Kitaran hidup



Ha... Kenal tak dengan gambar di atas ni? Kadang-kadang kitaran hidup kita sama seperti kitaran hidup robot di atas... Tak faham? Takpe... di sini ada satu cerita nak diceritakan untuk memahamkan kenyataan tadi:


Pada suatu ketika di zaman robot sudah banyak di dunia, terdapat seorang engineer robot yang ingin mencipta satu robot yang paling power sekali di dunia. Dia membayangkan akan membuat satu robot yang boleh menandingi kehebatan robot Asimo yang bercap HONDA yang mampu menari-nari mengikut rentak muzik.

Maka dibuatlah robot itu seteliti mungkin, dengan sekecil-keci sel hinggalah sebesar-besar organ-organ robot itu dibuat sangatlah teliti. Setelah selesai bahagian pembuatan robot itu, kini tibalah masa untuk robot itu dprogramkan. Inilah antara program yang dibuat ke dalam cpu robot itu.

Nama: MAN-u-SIA LayCar
Kerja: 1.
Cucuk plag 3 in 13 Amp di suis-suis untuk Makan Letrik
2.
If 1 is accomplished: Pusing-pusing bazirkan letrik untuk cari suis untuk cucuk plag
3.
Ulang 1 dan 2 sampai mati

Maka MAN-u-SIA LayCar itu pun menjalankan kerja yang diprogramkan dalam otaknya itu. Cucuk, jalan, cucuk, jalan, cucuk, jalan. Cucuk untuk charge bateri dan jalan untuk cari tempat lain untuk charge balik. Begitulah kehidupan robot itu untuk 64 tahun, 8 bulan, 16 hari, 13 jam, 35 minit, dan 43 saat. Pada saat yang berikutnya, wayar-wayar dalam badan robot MAN-u-SIA LayCar pun rosak akibat penggunaan yang berterusan tanpa menservisnya selalu.

Maka tamatlah riwayat MAN-u-SIA LayCar tanpa menyumbang apa pun untuk kemaslahatan sejagat. Dia juga gagal untuk mengalahkan Asimo yang mampu menari-nari mengikut rentak muzik.

So, apa pengajaran daripada cerita ini?

"Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Surah Al-Mukminun:115)

Jadi, adakah kita mahu menjadi seperti robot di atas, yang hidupnya hanya bermatlamatkan "mengenyangkan perut agar boleh dapat tenaga, dari tenaga boleh pergi kerja, dah kerja dapat gaji, dapat gaji beli beras kenyangkan perut agar dapat tenaga untuk pergi kerja."

Jika hidup ini satu kitaran, maka keluarlah anda dari kitaran bodoh ini, agar tidak menjadi orang yang rugi di hadapan Allah kerana sudah pastilah tujuan kita diciptakan bukanlah untuk mengenyangkan perut, dan dengan perut yang kenyang untuk mencari kerja , kerja sampai perut lapar dan dapat duit kerja tadi kenyangkan balik perut. Bukan ini tujuan Allah menciptakan kita di dunia yang sementara ini..

Maka, fikir-fikirkanlah..

0 comments:

Followers