Sweetnya ALLAH.. =)

Mari tadabbur alam

Gambar dari jaulah Brunei baru-baru ni..


Surah Al-Baqarah, ayat 164.

"Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, pergantian malam dan siang, kapal yang berlayar di laut dengan (muatan) yang bermanfaat bagi manusia, apa yang diturunkan Allah dari langit berupa air, lalu dengan itu dihidupkanNya bumi setelah mati (kering), dan Dia tebarkan di dalamnya bermacam-macam binatang, dan perkisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, (semua itu) sungguh, merupakan tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang mengerti."

10 Muwasafat Tarbiyyah




Inilah dia 10 muwasafat tarbiyah, sifat-sifat yang sepatutnya ada pada setiap orang muslim.. Marilah kita sama-sama reflectkan dengan diri kita, bahawa kita dah ada ke atau dah cukup ke ada semua sifat-sifat ini?

- Aqidah yang sejahtera
- Ibadah yang sahih
- Akhlak yang mantap
- Luas pengetahuan
- Sihat tubuh badan
- Mampu berdikari
- Melawan nafsu
- Sangat menjaga masa
- Tersusun urusannya
- Bermanfaat pada orang lain

Ayuh!! Marilah kita sama-sama perbaiki diri kita agar menjadi seorang muslim yang sepatutnya..

Kitaran hidup



Ha... Kenal tak dengan gambar di atas ni? Kadang-kadang kitaran hidup kita sama seperti kitaran hidup robot di atas... Tak faham? Takpe... di sini ada satu cerita nak diceritakan untuk memahamkan kenyataan tadi:

Pada suatu ketika di zaman robot sudah banyak di dunia, terdapat seorang engineer robot yang ingin mencipta satu robot yang paling power sekali di dunia. Dia membayangkan akan membuat satu robot yang boleh menandingi kehebatan robot Asimo yang bercap HONDA yang mampu menari-nari mengikut rentak muzik.

Maka dibuatlah robot itu seteliti mungkin, dengan sekecil-keci sel hinggalah sebesar-besar organ-organ robot itu dibuat sangatlah teliti. Setelah selesai bahagian pembuatan robot itu, kini tibalah masa untuk robot itu dprogramkan. Inilah antara program yang dibuat ke dalam cpu robot itu.

Nama: MAN-u-SIA LayCar
Kerja: 1.
Cucuk plag 3 in 13 Amp di suis-suis untuk Makan Letrik
2.
If 1 is accomplished: Pusing-pusing bazirkan letrik untuk cari suis untuk cucuk plag
3.
Ulang 1 dan 2 sampai mati

Maka MAN-u-SIA LayCar itu pun menjalankan kerja yang diprogramkan dalam otaknya itu. Cucuk, jalan, cucuk, jalan, cucuk, jalan. Cucuk untuk charge bateri dan jalan untuk cari tempat lain untuk charge balik. Begitulah kehidupan robot itu untuk 64 tahun, 8 bulan, 16 hari, 13 jam, 35 minit, dan 43 saat. Pada saat yang berikutnya, wayar-wayar dalam badan robot MAN-u-SIA LayCar pun rosak akibat penggunaan yang berterusan tanpa menservisnya selalu.

Maka tamatlah riwayat MAN-u-SIA LayCar tanpa menyumbang apa pun untuk kemaslahatan sejagat. Dia juga gagal untuk mengalahkan Asimo yang mampu menari-nari mengikut rentak muzik.

So, apa pengajaran daripada cerita ini?

"Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Surah Al-Mukminun:115)

Jadi, adakah kita mahu menjadi seperti robot di atas, yang hidupnya hanya bermatlamatkan "mengenyangkan perut agar boleh dapat tenaga, dari tenaga boleh pergi kerja, dah kerja dapat gaji, dapat gaji beli beras kenyangkan perut agar dapat tenaga untuk pergi kerja."

Jika hidup ini satu kitaran, maka keluarlah anda dari kitaran bodoh ini, agar tidak menjadi orang yang rugi di hadapan Allah kerana sudah pastilah tujuan kita diciptakan bukanlah untuk mengenyangkan perut, dan dengan perut yang kenyang untuk mencari kerja , kerja sampai perut lapar dan dapat duit kerja tadi kenyangkan balik perut. Bukan ini tujuan Allah menciptakan kita di dunia yang sementara ini..

Maka, fikir-fikirkanlah..

Rahmat Ujian


Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

Salah satu lagu kegemaranku, menyedarkanku bahawa setiap ujian yang Allah datangkan kepada kita adalah untuk menguji tahap keimanan kita... Dan itulah tandanya Allah sangat menyayangi kita, kerana Allah tidak mahu hambanya terus menerus lalai, alpa dan leka seperti mana Allah telah berfirman dalam surah Al-'Ankabut, ayat 2 & 3 yang bermaksud:

29:2 Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman, dan mereka tidak diuji?
29:3 Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar, dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.

Learning, studying...


We

to
learn!


Let's
LEARN
for the
sake
of
Allah!




Peringatan untuk diri ini...


Kita tidak meminta amanah dan tanggungjawab ini
Tetapi selagi mana kita bergelar manusia
Kita tidak dapat lari dari taklifan Allah ini
Sebagaimana firman Allah yang berbunyi:
"Allah tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya"

Amanah ini mesti dilaksanakan
Kerana ia akan dipersoal dihadapanNya kelak
Laksanakanlah sebaik mungkin
Kerana Allah tidak bertanya
Adakah kita telah berjaya melaksanakannya
Tetapi apa yang ditanya ialah
Setakat mana kita telah berusaha untuk
merealisasikannya


Terima kasih, kak...


Pesanan dari kakak...

Jagalah masa dengan melakukan perkara-perkara yang berfaedah. Sesungguhnya masa lebih berharga daripada emas. Masa itu ibarat nyawa. Masa yang diberikan kepada kita di dunia ini tak lain hanyalah akan menjadi dua perkara kepada kita kelak. Sama ada menjadi beban atau pun bukti di hadapan Allah. Maka pilihlah.. Pilihlah dengan apa untuk kita habiskan masa kita di dunia ini, pilihlah sama ada kita mahu memikul beban kerana masa yang kita biarkan berlalu tanpa sebarang manfaat kepada diri dan orang-orang sekeliling atau bukti kepada Allah bahawa kita talah berusaha di sini, di medan kita.

Jangan takut untuk melangkah. Sekiranya kita terlalu takut kerana memikirkan jatuh, maka kita sebenarnya sudah pun jatuh. Jatuh yang tak bermaruah. Tetapi, bangkit dan bermulalah. Bermulalah dengan penuh semangat dan berani, kerana kita adalah apa yang kita fikirkan. Bangun dan melangkahlah dengan bermaruah, maruah seorang yang merdeka. Untuk yang sudah bermula, teruskan perjuangan. Kepada yang masih mencari, marilah bersama, kita mengorak langkah ke arah sana. Ke arah mencari redha Allah. InsyaAllah.

Salam penuh hormat,
Kakak awak lah!!!

Ramadhan, permulaannya adalah rahmat..



Agar puasa anda tidak sekadar lapar dan dahaga:

"Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: Puasa adalah perisai (memelihara daripada akhlak yang buruk). Apabila seseorang itu berpuasa, maka janganlah dia mengeluarkan kata-kata yang tidak elok atau kesat. Jika ada orang memakinya atau mahu membunuhnya, maka katakanlah kepadanya: Sesungguhnya aku berpuasa, sesungguhnya aku berpuasa."


Save Palestine

video

Song: Look into my eyes
Artist: Outlandish

Lyrics:
Look into my eyes
Tell me what you see
You don't see a damn thing
'Cause you can't relate to me
You're blinded by our differences
My life makes no sense to you
I'm the persecuted one
You're the red, white and blue

Each day you wake in tranquility
No fears to cross your eyes
Each day I wake in gratitude
Thanking God He let me rise

You worry about the education
And the bills you have to pay
I worry about my vulnerable life
And if I'll survive another day

Your biggest fear is getting a ticket
As you cruise your Cardillac
My fear is that the tank that has just left
Will turn around and come back


Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Has our world gone all blind?

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Someone tell me..

Ooohh, let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohh my brothers, ohh my sisters
Ooohh, shine a light for every soul that ain't with us no more
Ohh my brothers, ohh my sisters

See I've known terror for quite some time
57 years so cruel
Terror breathes the air I breathe
It's the checkpoint on my way to school
Terror is the robbery of my land
And the torture of my mother
The imprisonment of my innocent father
The bullet in my baby brother
The bulldozers and the tanks
The gases and the guns
The bombs that fall outside my door
All due to your funds
You blame me for defending myself
Against the ways of my enemies
I'm terrorized in my own land (what?)
And I'm the terrorist?

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Has our world gone all blind?

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let the media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Someone tell me..

Ooohh, let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohh my brothers, ohh my sisters
Ooohh, shine a light for every soul that ain't with us no more
Ohh my brothers, ohh my sisters

American, do you realize that the taxes that you pay
Feed the forces that traumatize my every living day
So if I won't be here tomorrow
It's written in my fate
May the future bring a brighter day
The end of our wait

Ooohh, let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohh my brothers. ohh my sisters
Ooohh, shine a light for every soul that ain't with us no more
Ohh my brothers, ohh my sisters

[with kids]
Ooohh, let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohh my brothers. ohh my sisters
Ooohh, shine a light for every soul that ain't with us no more
Ohh my brothers, ohh my sisters

Pada mulanya, dengar lagu ni rasa macam biasa je... Tak rasa terkesan kat hati... Tapi, lepas tu terdetik di hati nak amati lirik lagu ni... Subhanallah... Lepas baca je lirik lagu ni, rasa macam kata-kata tu terkena pada diri sendiri je...

Betullah, kadang kala kita sibuk memikirkan hal remeh temeh yang tidak berkaitan, seolah-olah menganggapnya sebagai suatu masalah besar, tetapi saudara mara kita di Palestin tidak kita hiraukan... Sedangkan mereka sedang berjuang mempertahankan tanah air umat islam, tanah air kita dari cengkaman zionis, tapi kita di sini hidup dengan selesanya dan kadang kala membantu Israel membunuh saudara mara kita dengan membeli barangan Israel... Betapa teruknya kita !! Tak sedar-sedar lagikah diri ini? Sama-samalah kita berdoa agar dikuatkan hati mereka, diberi ketabahan dan disimbahi dengan semangat jihad. Kita juga sepatutnya bersama-sama melawan zionis dengan cara mengamalkan Islam dengan sebenar-benarnya.. Adakah kita sudah mengamalkan islam dengan sebenar-benarnya? Tepuk diri, tanyalah iman.. Mari berjihad melawan nafsu untuk tidak lagi membeli dan menggunakan barangan yang menyumbang kepada Israel..

Mari boikot barangan Israel..

Hati




"Akak, hati kita yang menguasai semua tingkah laku kita kan?"ada seorang adik bertanya kepadaku.. "Mmm.. betul2.." Jawabku. " Kalau hati kita ni bersih, maka tingkah laku kita ni akan terarah kepada yang baik, begitu juga kalau hati kita ni kotor, maka kita akan terarah untuk buat perkara yang tak baik kan?" sambung adik itu lagi untuk mendapatkan kepastian.

Memang benar seperti mana yang adik itu fahami.. Apa yang difahami oleh hati pasti mempengaruhi kehidupan seseorang tetapi kefahaman daripada akal belum tentu akan mengubah kehidupan seseorang..

Kalau diingat kembali, kita semua mengambil subjek agama islam sejak dari sekolah rendah lagi, tapi sejauh mana kefahaman agama tu masuk ke dalam hati kita? Sebab selama ini, kita belajar subjek agama islam hanyalah semata-mata untuk lulus menjawab soalan peperiksaan . Selepas exam, kebanyakkan ilmu tu hilang dari memori kita.. Sebab apa? Sebab selama ini, apa yang kita belajar dalam agama islam hanyalah masuk ke dalam akal sahaja.. Kalau tidak percaya, cubalah test diri, boleh tak ceritakan semula pada kawan mengenai sirah nabawiyyah kita, Nabi Muhammad SAW dari mula kerasulan sehinggalah wafatnya Nabi. Itupun kalau dapat diingat tentang mulanya Rasulullah dpt wahyu di gua hira', perang badar, perang uhud. Yang lain2 tidak dapat diceritakan.. Malulah kita sebagai umat Nabi Muhammad, tetapi tidak mengetahui ataupun memahami sirah dengan hati..

Disini, ingin dikongsikan bersama satu ayat Al-Quran, dari surah Al-Hujurat:13 yang bermaksud:
"Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti".

Jadi, dalam ayat tadi, Allah menyatakan bahawa Dia tidak melihat rupa paras seseorang, tetapi apa yang Allah lihat adalah keimanan dan ketaqwaan hambanya..


Selamat tinggal jahiliyyah..




Hari ni terbaca satu hadis yang berbunyi begini :
“Sesiapa yang mati tetapi tak pernah berjihad dan tak pernah berniat untuk berjihad, dia mati dengan kematian jahiliyyah” – Hadith Sahih

Tersirap darahku lepas baca hadis tu.. Kalau ditakdirkan Allah aku dimatikan pada waktu itu dan pada waktu itu aku tiada niat lagi untuk berjihad, maka aku termasuk golongan yang rugi.. na'zubillahi min zalik.. Kalau boleh, perkataan jahiliyyah itu dibuang jauh dari hidupku.. cukuplah ia menghantui hidupku dahulu.. Cukuplah dahulu diriku selalu berbuat perkara yang lagha (yang sia-sia dan tidak berfaedah).. cukuplah dahulu diriku banyak menitiskan air mata kerana benda2 yang tidak sepatutnya.. kalaulah anggota badanku ini mampu berkata-kata, mesti mereka mengutukku kerana dahulunya aku tidak menggunakan anggotaku ke arah yang sepatutnya.. Maka, aku rasa bersyukur kerana Allah masih lagi memberi peluang untukku bernafas di bumi Allah ini, maka aku sepatutnya gunakannya dgn sebaik2nya untuk agamaNya..

Maka, disini kumahu kongsikan bersama satu firman Allah Taala dari surah Al-A'raf: 179
"Dan sungguh, akan Kami isi neraka jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka miliki hati, tetapi tidak dipergunakannya utk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka miliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda2 kekuasaan Allah), dan mereka punyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah."

Fikir punya fikir, sebelum ni, aku kurang sekali gunakan hati untuk memahamkan ayat2 al-quran.. dahulunya hati ni banyak digunakan untuk memahami cerita2 drama di tv, sehinggakan kadangkala boleh mengalirkan air mata!! betapa jahilnya aku ketika itu.. semua itu hanyalah lakonan semata2, org yg berlakon tu dapat duit, tapi kita yang menonton ni tak dapat apa2 kecuali dosa.. Itulah yang ayahku selalu cakap padaku dahulu.. Tapi, aku tidak pernah ambik pusing dahulu.. Ayah, kaklong dah sedar sekarang.. Kaklong tidak mahu tergolong dalam golongan yang Allah Taala ckpkan seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi.. Ya, aku mesti keluar dari kepompong jahiliyyah..

Ya Allah, Kau tetapkanlah hatiku ini agar terus tsabat mencari redhaMu..


Lirik penuh bermakna bagi orang yang berdakwah - Kembara Ilmu



kembara ilmu selaut cahaya
milik Tuhan tiada bertepi
diselam tak jejak ke dasar
ditimba tak luak setitis


kembara misi lembah nurani
menakung titisan ilmu suluhan budi
resapan dari akal yang murni
untuk diuntai mutiara sufi
menjadi azimat menuju firdausi


lembah nurani fitrahnya suci
jangan ditinggal gersang
jangan dibiar hitam
gersang nurani kerana tiada ilmu
hitam nurani kerana dosa bertimbun


noda di hati melemahkan minda
kembara sufi terasa sukar
sesatlah di dalam pelayaran
hanyut tiada pedoman
akhirnya karam dalam kegagalan


Rentetan sejarah.. Sejarah silam Islam yang mesti disingkap..


Aku melihat dunia hari ini
Orang-orang Islam ibarat digenggam
Dibelenggu orang-orang kafir
Akhirat mereka luput
Dunia pun tercicir
Budaya jahil tidak diambil peduli
Melampau-lampau dalam hiburan
Khayalan keterlaluan
Luas...luas membanjir
Teruk... tak tertaksir orang-orang yang karam
Barus, Singkel, Pasai, Ranir, Cordoba, Baghdad, Andalus
Hilang..hilang ditelan zaman
Kita lupa semua jawapan persoalan kehidupan
Yang mahir dihafal
Mampukah kita nak jawab di depan Mungkar dan Nakir nanti?
Setengah-setengah orang kata, sejarah ini ibarat pentas bermain wayang
Cerita-cerita lampau dihurai, dipanjang-panjangkan
Bila tamat, diulang... dan diulang...ulang kembali
Itulah sejarah..
Kalau begitu, takkanlah mustahil
Untuk giliran Islam pula yang mendatang
Tamadun kita yang lama dahulu yang indah gemilang
Hidup semula, kembali segar bugar terbentang, di dunia yang luas...

Followers