Istiqamahlah wahai diri



Subhanallah.. hari ni Allah mengizinkan aku untuk berjumpa dengan satu ayat yang sangat best!


Surah At-Tahrim:8

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya (nasuha), mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai , pada hari ketika Allah tidak mengecewakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengannya; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka berkata, "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah kami; Sungguh, Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu."


Bayangkanlah, betapa pengasih dan penyayangnya Allah kepada kita.. Subhanallah.. Walaupun setelah diri kita penuh dengan noda-noda dosa, dan apabila datangnya rasa ingin kembali kepada Allah, ingin bertaubat kepada Allah, Allah katakan kepada kita, bertaubatlah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan2 kita tu.. Bahkan bukan itu sahaja, Dia akan memasukkan kita ke dalam syurga-syurga yang dibawahnya ada sungai2, syurga2 yang indah, aduh, tak dapat dibayangkan indahnya bagaimana!


Sebagai contohnya, dalam hidup seharian kita, rasa2nya ada tak jumpa orang sebegini? Kita selalu buat dia marah, kita banyak buat kejahatan kepada dia, banyak menyakiti dia, tapi akhirnya orang itu dengan mudahnya memaafkan kita. Mungkin ada, tapi, inikan pulak dia bukan sahaja memaafkan kita, malahan menawarkan benda yang paling berharga kepada kita.. benda yang paling dia sayang.. ada tak? Mungkin dalam drama2 sinetron, drama2 korea watak seperti itu ada, tapi kalau realitinya, sangat sedikit sekali..


Lihatlah bagaimana caranya Allah memujuk hamba2nya, bagaimana Allah membelai hati hamba2nya yang tengah gelisah, tengah resah dengan penyesalan dosa2 lampau, dan hati hambanya itu berkira2, "adakah Tuhanku mahu menerima diriku lagi? Aku sudah dipalit dosa2 semalam.. aku penuh jijik dengan dosa2 semalam.. banyaknya dosa2ku kepadaMu, rasa tidak layak sahaja untuk menerima pengampunanMu.."


Jangan, jangan begitu sahabatku.. jangan sesekali berputus asa dengan rahmat Allah, jangan sesekali berputus asa dengan kasih sayang Allah.. cuba lihat balik ayat2 cinta dari Allah di atas.. sweet kan Allah? Alhamdulillah, Allah telah memberi hidayah kepada kita untuk kembali kepadaNya.. kadang kala, melalui kesusahan yang dialami dalam hidup kita itulah jadi batu pemula untuk kita kembali kepada Allah. Memang tak dapat dinafikan, ketika waktu kita dalam kesusahanlah barulah kita nak ingat kembali kepada Allah.. ketika itu barulah merintih2 meminta doa kepada Allah semoga dipermudahkan urusan.. teringat pulak lirik nasyid kumpulan mestica, rahmat ujian.. betul tak?


Maka, bermulalah niat dan tekad untuk mengubah diri menjadi hamba Allah yang soleh.. Jangan hanya niat sahaja, tapi tak buat.. Perbaikilah dirimu dan ajaklah kawan2mu dan orang disekelilingmu yang lain. Tak perlu nak difikirkan, "apalah yang telah ditakdirkan untuk diri saya?" Selalu termenung di sana sini.. Kalau berharap kepada syurga, buatlah amalan syurga..


Istiqamah, tsabat.. tak semudah kata.. tak semudah bicara.. Sangat2 perlu kita sentiasa berusaha dan berdoa.. Kita kenalah sentiasa pastikan diri kita beramal, tidak mengulangi dosa2 kita yang lampau, dan mengajak orang lain sekali untuk sama2 beramal dengan kita.. Kita hendaklah sentiasa istiqamah dan tsabat di jalan ini , kerana kita tidak tahu bila kita akan mati.. tiada tarikh, tiada masa yang kita ketahui bila kita akan mati.. na’uzubillaihi min zalik jika ketika nyawa kita ditarik, jika kita menghadapi sakaratul maut ketika kita tengah membuat maksiat kepada Allah, ketika kita membuat dosa kepada Allah.. sebagai peringatan untuk diri dan sahabat2 yang lain..

1 comments:

tak tahu kenapa keluar word ni,"Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4" kat page depan utk post ni.. ada sesiapa yang tahu mcm mana nak buang?

 

Followers